Чи правомірно карати громадських активістів за проведення мирних зібрань під час карантину

Захист правозахисників та громадських активістів протягом 2020 року від посягань з боку держави набув особливої актуальності.

Одним із таких значимих питань є системне намагання працівників поліції притягнути до адміністративної відповідальності громадських активістів, які організовували мирні зібрання. Саме про цю проблему розповіла Юлія Карпенко, студентка Львівського державного університету внутрішніх справ під час VI Всеукраїнського круглого столу «Державотворення та правотворення в контексті Євроінтеграції», що відбувся у ЛьвДУВС.

Прикладом таких спроб можна назвати справу Владислава Орлова (рух «Save ФОП») та Ірини Клейменової (ГО «Справа громад») щодо яких було складено адміністративні протоколи за порушення статті 44-3 КУпАП. В підготовці захисту цих осіб брала участь ГО «Центр правових та політичних досліджень «СІМ», однак це не єдині випадки складання таких адміністративних протоколів щодо організаторів мирних зібрань.

Ключова хиба полягала в тому, що працівники поліції розглядали заборону проведення масових заходів під час карантину COVID-19, яка була здійснена постановою КМУ як достатню підставу для обмеження права на мирні зібрання. Очевидно, що це помилка тлумачення та правозастосування.  Обмеження прав та свобод, згідно з Конституцією України потребує прийняття спеціального законодавчого акту, який видається Верховною Радою України (а не підзаконного акту Кабінету Міністрів України). Таким чином, для того, щоб можна було обмежити конституційне право на мирне зібрання, передбачене статтею 39 Конституції України та статтею 11 Європейської конвенції з прав людини законодавець має свідомо і чітко обмежити це право.

Однак, для того, щоб відмовити в притягненні цих осіб до адміністративної відповідальності, судам виявилося непотрібним навіть розглядати питання якості правового регулювання. Адже  для такої відмови суду виявилося достатньо розглянути питання неналежної якості складених протоколів та доказів у справі що і дало формальні підстави для такої відмови.

Однак, такі судові рішення неспроможні вирішити питання по суті. Адже навіть незважаючи на те, що замість постанови КМУ №211 було прийнято постанову  КМУ №641, в якій міститься та ж заборона на проведення «масових заходів», в яких залучено більше 20 осіб. Тому не здивуємося, якщо працівники поліції продовжать подібну практику, намагаючись притягнути до адміністративної відповідальності організаторів мирних зібрань..

 

Автор: Руслан Тополевський

Публікація здійснена в рамках проекту «Підтримка та захист громадянського суспільства в Україні» за підтримки Європейського Союзу.

Post Author: СІМ

Прокоментувати

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *.