Чи правомірно поліція вважає пікет порушенням карантинних правил?

Автор: Тополевський Руслан, кандидат юридичних наук

1 травня 2020 р. підприємець, керівник ГО «Ліга підприємців України» Владислав Орлов проводив пікет перед входом в Львівську міську раду. Пікет був спрямований на привернення уваги до проблем мікропідприємців під час карантину.

Зазначимо, що для проведення одиночного пікету відсутня законодавча вимога про завчасне повідомлення органів влади, оскільки такий пікет – це форма свободи вираження поглядів. Тим не менше, Владислав Орлов подав до ЦНАП повідомлення про проведення одиночного пікету. Під час пікету п. Орлов перебував в масці, тримаючи в руках плакат «Save ФОП. Маю право на працю»

Крім нього, з плакатами і в масках прийшли близько 50 інших приватних підприємців, які дізналися про намір провести такий пікет з Інтернету. Протестувальники виражали свої погляди за допомогою плакатів. При цьому вони зберігали між собою відстань, яка вимагається карантинними вимогами.

Працівники поліції не перешкоджали проведенню пікету, не робили жодних зауважень. Лише після завершення пікетування працівник поліції склав протокол про адміністративне правопорушення щодо Владислава Орлова про порушення ст.44-3 КУпАП «Порушення правил щодо карантину людей». При цьому, інші пікетувальники до відповідальності не притягалися.

Як стверджується, в Протоколі про адміністративне правопорушення «01.05.2020 року близько 12.00 год. за адресою м. Львів, пл. Ринок 1, гр. Орлов В. організував масовий захід, пікет, чим порушив вимогу постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р.за №221. Пікет був по заявці одиночний, однак зібрав багато людей, порушуючи пункт 2 підпункт 7 вказаної Постанови». Саме ці дії, на думку працівника поліції, становили адміністративне правопорушення.

З тексту Протоколу вбачається, що порушенням Постанови №221 на думку працівника поліції становило саме те, що одиночний пікет зібрав багато людей. І саме те, що ці люди зібралися, на його думку, становить правопорушення. Разом із тим, до відповідальності працівник поліції намагається притягнути не тих осіб, які зібралися під час проведення пікету, а особу, яка подала заявку на проведення пікету. Таким чином, В.Орлова намагаються притягнути до відповідальності за дії, які він не робив, всупереч вимогам ч.2 ст. 61 Конституції України «Юридична відповідальність особи має індивідуальний характер».

Нагадаємо, що відповідна вимога цієї Постанови сформульована наступним чином:
«2. Заборонити до 11 травня 2020 р.: 7) проведення всіх масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, індивідуальних тренувальних занять (біг, хода, їзда на велосипеді, рух на активних візках спортсменів з інвалідністю) спортсменів штатних команд національних збірних команд України з олімпійських, неолімпійських, національних видів спорту та видів спорту осіб з інвалідністю, за умови забезпечення учасників засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, у тому числі виготовленими самостійно, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів».

В той же час проведення мирних зібрань передбачено ст.11 Європейської конвенції з прав людини і ст. 39 Конституції України, а свобода вираження поглядів – ст. 10 Європейської конвенції з прав людини і ст. 34 Конституції України.

Пункт 4.1 Керівних принципів зі свободи мирних зібрань, розроблених Організацією з безпеки та співробітництва в Європі «Презумпція на користь проведення зібрання» вказує: «Оскільки право на свободу мирних зібрань належить до основоположних прав, то його реалізацію необхідно, за можливості, забезпечити без жодного регулювання. Все те, що в явній формі не заборонено законом, необхідно вважати дозволеним, і від осіб, які бажають зібратися разом, не слід вимагати отримання дозволу на проведення зібрання. У законодавстві має бути чітко й недвозначно встановлено презумпцію на користь свободи зібрань».

Крім того, ст. 64 Конституції України передбачає можливість окремих обмежень конституційних прав та свобод лише «в умовах воєнного або надзвичайного стану» та «із зазначенням строку дії цих обмежень».

Таким чином, вимоги постанови Кабінету Міністрів України не можуть обмежувати ані свободу вираження поглядів, ані свободу мирних зібрань, оскільки надзвичайний стан в Україні Президентом України та Верховною Радою України так і не було запроваджено.

Більше того, в самій Постанові КМУ №221 нічого не вказано про обмеження свободи мирних зібрань та свободи вираження поглядів. В той же час обмеження конституційних прав та свобод повинно бути сформульовано явно, з вказівкою на це в тексті про те, що вказані конституційні права обмежено. Відповідно, положення підпункту 7 пункту 2 цієї Постанови, не можна тлумачити розширювально, особливо шляхом обмеження конституційних свобод.

Разом із тим, слід визнати обґрунтованою рекомендацію щодо перебування в масках в громадських місцях зі збереженням відповідної дистанції під час проведення мирних заходів та реалізації свободи вираження поглядів. Метою такої вимоги, очевидно, є зменшення імовірності захворювання на COVID-19 під час проведення таких заходів.

Зі сказаного вище можна зробити наступний висновок:
за умови наявності в учасників мирного зібрання масок та дотримання норм дистанціювання мирні зібрання можуть проводитися в чинних умовах карантину. Так само можуть проводитися одиночні пікети як спосіб вираження поглядів, оскільки чинні нормативні правові акти їх не забороняють. Крім того, неправомірним є притягнення до відповідальності за порушення правил карантину особи, яка повідомила про проведення пікет. Перш за все, йдеться про притягнення до відповідальності за випадки порушення правил карантину особами, що приєднуються до проведення мирного заходу, особливо, якщо працівники поліції жодним чином не реагують на гадане правопорушення в процесі цього заходу.


Публікація підготовлена в рамках реалізації проекту “Підтримка та захист громадянського суспільства в Україні”. Проект втілюється за фінансової підтримки Посольства Королівства Нідерланди в Україні та Європейського Союзу

Post Author: СІМ

Прокоментувати

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *.