Документування фактів воєнних злочинів внаслідок російської агресії інституціями ООН

Багато хто вважає, що ООН в умовах російської агресії проти України показала себе не найкращим чином. Разом із тим, якщо розуміти межі компетенції ООН і її інституцій, необґрунтовані очікування не виникнуть. А от мандат цих інституцій обмежується тим, який обсяг таких повноважень їм погодяться передати держави.

Прийняття рішень в ООН щодо України сьогодні ускладнені присутністю російської федерації в Раді Безпеки ООН як постійного члена з правом вето. Однак, окремі механізми ООН все ж працюють, завдяки прийняттю рішень безпосередньо Генеральною асамблеєю ООН. Так, Резолюція ES-11/3 призупинила членство російської федерації в Раді ООН з прав людини внаслідок «серйозного занепокоєння триваючою кризою з прав людини та гуманітарною кризою в Україні» в тому числі через «грубі та систематичні порушення та утиски прав людини».

В цій публікаціїї основну увагу ми приділимо механізмам фіксації фактів воєнних злочинів інституціями ООН. Адже для прийняття рішень на міжнародному рівні факти, на основі яких будуть прийматися рішення повинні бути зафіксовані неупередженими інстанціями. До таких інстанцій і слід віднести інстанції ООН. Серед таких механізмів можна назвати наступні:

1. Моніторингова місія з прав людини в Україні (діє в Україні з 2014 року), яка втілює мандат Управління Верховного комісара ООН із прав людини. Серед інших повноважень до мандату місії входить документування порушення прав людини та міжнародного гуманітарного права; фіксування втрат серед цивільного населення, внаслідок конфлікту; підготовка публічних доповідей про ситуацію з правами людини в Україні.

2. Незалежна міжнародна слідча комісія по Україні (Independent International Commission of Inquiry on Ukraine), створена на основі Резолюції Ради ООН з прав людини №49/1 від 04 березня 2022 р. Слідча комісія включає трьох експертів з прав людини, які б яка б доповнила, узагальнила та спиралася на підсумки роботи Моніторингової місії з прав людини в Україні. А вже 12 травня 2022 року Рада з прав людини дала доручення Слідчій комісії розглянути події в районах Києва, Чернігівській, Харківській та Сумській областях наприкінці лютого та в березні 2022 року. 15 червня 2022 р. Слідча комісія дала прес-конференцію за результатами візиту.

3. Міжнародний кримінальний суд отримав повноваження здійснювати свою юрисдикцію в Україні з листопада 2013 року, а з 20 лютого 2014 року здійснює її на безстроковій основі). Саме тому, вже 28 лютого 2022 року прокурор Міжнародного кримінального суду Карім Ахмад Хан оголосив, що спробує розпочати розслідування щодо будь-яких нових ймовірних злочинів, що підпадають під юрисдикцію Суду. А вже з 2 березня 2022 р. після звернення великої кількості держав прокурор МКС оголосив про відкриття розслідування ситуації в Україні на підставі отриманих звернень. У березні 2022 р. для початку збирання доказів та фактів МКС почав направляти в Україну слідчих, адвокатів та фахівців з оперативного планування. Також було створено спеціальний інтернет-портал, за допомогою якого можна зв’язатися із слідчими Міжнародного кримінального суду.

Можна сказати, що хоча міжнародні механізми важливі, однак для того, щоб Трибунал для Путіна #трибуналдляпутіна став реальністю, потрібні зусилля не лише міжнародних організацій, але і консолідована праця національних органів влади у взаємодії з громадськими організаціями, ЗМІ, освітніми та науковими установами.

 

Автор: Руслан Тополевський

Post Author: СІМ

Прокоментувати

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *.