Відносини між мешканцями багатоквартирних будинків і комунальними підприємствами, що надають послуги з обслуговування таких будинків, споруд та прибудинкових територій (як правило, це колишні ЖЕКи) досить часто призводять до конфліктів. Причиною таких конфліктів є те, що робота останніх не відповідає певним критеріям оцінювання таким як «ціна – якість» та «кількість послуг – їхнє реальне виконання».
Окремі послуги, такі як ремонт конструктивних елементів будинку, підготовка до експлуатації будинків у осінньо-зимовий період, обслуговування будинкових систем тепло- та водопостачання, можуть не надаватись роками через відсутність спеціалістів чи технічних можливостей у підприємств-виконавців таких послуг. І найголовніше, що за ці послуги споживач зобов’язаний платити зі своєї кишені. Як наслідок –споживач фактично відмовляється сплачувати за послуги, які він вважає неякісними, тому підприємства-виконавці отримують грошові кошти за надані послуги не в повному обсязі, і, в результаті, права споживачів перебувають у стані систематичного порушення.
Яким чином усунути такі прояви несправедливості та відмовитись від непотрібних чи неякісних послуг комунальних підприємств? Подаємо план заходів та дій, які можливо вчинити для досягнення бажаного результату.
Правовою підставою до впорядкування переліку та розрахунку вартості послуг, які надаються комунальними підприємствами (колишніми ЖЕКами) (далі – Виконавцями) Cпоживачам, є необхідність приведення правовідносин між Виконавцями та Споживачами до вимог Постанови Кабінету Міністрів № 529 «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» від 20.05.2009 р. Крім цього, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», Споживач має право ініціювати процедуру укладення договору з Виконавцем. Нормативними актами не передбачено індивідуальне визначення переліку та обсягу надання послуг Виконавцем Споживачу, тому усі наступні заходи будуть мати колективний характер:
- Ініціативний споживач або їх група розповсюджує серед всіх споживачів будинку бланки заяви до Виконавця послуг (зразок заяви див. додаток № 1) та збирає їх із підписами максимально можливої кількості Споживачів у даному будинку. Відсутність заяв з підписами частини Споживачів не є підставою для права більшості Споживачів на врегулювання відносин із Виконавцем послуг.
- Ініціатор за власним підписом (підписами групи ініціаторів) направляє Виконавцю послуг письмове повідомлення про бажання Споживачів врегулювати відносини у відповідності до Постанови КМУ № 529 від 20.05.2009р. (зразок повідомлення див. додаток № 2).До цього повідомлення слід додати копії усіх зібраних заяв Споживачів. Повідомлення слід відправити рекомендованим листом з описом вкладеного та повідомленням про вручення поштового відправлення. Докази такого повідомлення (квитанцію з пошти) та оригінали заяв слід зберігати у ініціатора.
- У попередньо визначених та доведених до відома Споживачів місці та годині Виконавець організовує та проводить громадські слухання, результати яких оформляються протоколом (зразок протоколу див. додаток № 3). Саме у ході громадських слухань та шляхом голосування за принципом «1 власник ( квартиронаймач, власник нежитлового приміщення ) квартири – 1 голос» (щодо співвласників квартири вважається, що представник діє від імені кількох співвласників на підставі ч. 2 ст. 369 Цивільного кодексу України) встановлюється остаточний перелік послуг. Цей перелік Споживачі повинні попередньо узгодити. Такий перелік послуг зазначається у проекті договору про надання послуг, який також підлягає затвердженню на громадських слуханнях. Проект договору може бути запропоновано як Споживачами (ініціативною групою), так і самим Виконавцем.
- Ініціатор (група ініціаторів, інші представники споживачів), погоджує або аргументовано заперечує Виконавцю розраховану ним вартість кожної послуги за переліком, викладеним у протоколі громадських слухань. Таке погодження здійснюється шляхом співставлення розрахунків Виконавця з результатами, що випливають з формул викладених у тексті Постанови КМУ № 529 від 20.05.2009 р., враховуючи параметри будинку та прибудинкової території. Встановлений Споживачами перелік послуг з погодженими розмірами їх оплати направляється Виконавцем на затвердження у виконавчий комітет відповідної місцевої ради.
- Після затвердження виконавчим комітетом місцевої ради переліку та вартості послуг, Виконавець укладає договори з кожним Споживачем у будинку окремо. У такому договорі обов’язково має бути пункт, який передбачає право Споживачів на перерахунок розміру оплати за умови ненадання чи неякісного надання кожної із замовленого переліку послуги.
Такий план дій є найефективнішим для врегулювання відносин між Виконавцями і Споживачами. Якщо Виконавець не вчиняє дій для отримання реально зароблених коштів (після завершення місячного строку від дати отримання повідомлення про волевиявлення Споживачів – див. пункт 2) , то він не буде отримувати ніяких коштів, оскільки споживач після спливу такого строку від дня повідомлення має право не оплачувати такі послуги. За таких умов, органи місцевого самоврядування будуть змушені зобов’язати Виконавців до діалогу із споживачами для справедливого врегулювання взаємовідносин.
У випадку виникнення додаткових запитань, та у разі виникнення труднощів у складанні процесуальних документів Ви можете звернутись до громадської приймальні МГО «Центр політичних та правових досліджень СІМ» за попереднім записом, повідомивши про це за такими номерами телефону:
+38 032 2432550
Форма заяви (.doc)
Форма повідомлення (.doc)
Протокол громадських слухань (.doc)